tisdag 27 juli 2010

Min rygg och jag...

Jag har haft ont i ryggen mer eller mindre hela tiden sedan september 2009, då jag fick det första i raden av ordentliga ryggskott. Även innan det hade jag problem då och då, något ryggskott här och där som gick över. I snart ett år har det dock var mer eller mindre ont och jag har svårt att hålla reda på vad som händer i ryggutvecklingen. Bloggen får fungera som en "smärtdagbok", där jag hoppas att jag inte ska behöva skriva om smärta...

September - December 2009; ryggskott ca var tredje vecka. Besök hos sjukgymnast som "knäckte till" varje gång, men besvären kom tillbaka någon vecka senare. Sjukgymnasten pratar om SI-led och att den hamnar fel vilket påverkar resten av ryggen. Träning: styrketräning med fokus på benpress enligt sjukgymnastens ordination. Innan ryggskotten hade jag löptränat vilket jag också fortsatte med lite försiktigt under hösten. Under denna period har jag hög arbetsbelastning.

December 2009: Jag börjar gå på core - det känns att det behövs! Känner mig ganska bra i ryggen under denna period.

Januari 2010: Kontakt med företagshälsovårdens sjukgymnast. Skickas till massageterapeut + instruktioner av sjukgymnast angående bålstabiliserande övningar. Jag har problem att vika ut vänster ben, omöjligt att sitta i skräddarställning till exempel. Stretching verkar bara göra besvären värre. Massageterapeuten tycker att jag ska stretcha höftböjaren vilket jag gör utan att märka någon egentlig förbättring. Jag börjar träna pilates så smått. Arbetsbelastningen är väsentligt lägre under denna termin.

Februari - April 2010: Jag känner mig konstant "fel" i ryggen. Det känns att ngt ligger fel. Jag tränar spinning, pilates, cross-trainer, styrketräning. Varierad träning ca 2-3 gånger i veckan.

April - juni 2010: Remitteras till ny sjukgymnast av företagshälsovården. Denne konstaterar att jag är överrörlig och har för lite bålstyrka. Jag nämner att jag har hormonspiral som sattes in ca ett halvår innan besvären började. SG överväger om detta kan ha samband med mina rygg och bäckenbesvär? Jag får träningsprogram med ytterst enkla övningar som jag gör varje dag. Får hjälp att lägga till ryggen varannan vecka, men tror mig märka en liten förbättring. Får order att absolut inte löpträna, jag slutar med det och börjar cykla oftare istället. Tar bort pilates och fokuserar på de små övningarna.

Juni 2010: Åker utomlands på semester. Känner hela tiden av ryggen men inte värre än att jag klarar mig. Fortsätter med övningarna, dock inte lika frekvent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar