måndag 2 augusti 2010

måndag 2 augusti - sjukgymnastbesök

Så har jag varit hos sjukgymnasten. I 45 minuter var jag där medan han frågade, klämde, kände, tryckte och kollade styrka och reflexer. Fynd: jag har nedsatt kraft/styrka i vänster ben och reflexerna på vänster fot går inte riktigt att hitta. Efter att jag hade berättat om ilningssmärtan, känselbortfallet och kramperna i vaden konstaterade han att jag har antingen en diskutbuktning eller ett diskbråck. I vilket fall som helst så lät han positiv: det kommer att bli bättre/bra, men det kommer att ta tid. Tre månader ska jag räkna med till att börja med.

Jag frågade om träning. Ingen spinning eftersom man då sitter för framåtlutad. Om jag ska cykla så får jag "fincykla" med så rak rygg som möjligt, inte i träningssyfte eftersom jag inte bör ta i mer än nödvändigt. Ingen löpning givetvis. Promenader, dock inte långa promenader eftersom det istället kan förvärra symptomen, gå hellre fler gånger. Simning är OK förutsatt att jag inte blir sämre av det - känn efter själv. Han var av åsikten att det nu handlar om att läka disken, träningen får komma senare. Däremot är det viktigt att jag rör mig och jag ska inte vara rädd att leva som vanligt, även om jag naturligtvis bör undvika tyngre lyft och att böja mig fram onödigt mycket.

Jag fick en övning som ska göras fyra-fem gånger om dagen X 10 repetitioner. Ligga på mage, lyfta ryggen som en kobra så högt det går utan att spänna rumpan. Om det blir värre i ischiasen ska jag ta det lugnare eller avbryta. Om det gör ondare i ryggen men mindre ischiassmärta är detta ett positivt tecken. Utöver det fick jag en liten cylinderformad kudde som ska vara bakom svanken när jag sitter, det är viktigt att sitta rätt om man måste sitta - vilket jag ska undvika i största möjligaste mån.

Återbesök om en vecka för att se hur det går. Det känns bra. Han känns bra. Trist att han tror att det är diskbråck el liknande, men det känns ändå skönt att ha någon slags diagnos att förhålla sig till.

Nu ska jag vara ensam med barnen i några dygn, då är det svårt att undvika att lyfta tvååringen. Ska göra mitt bästa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar